Internetproblemen

Internetproblemen

on 30 nov 2013

Internet is een medium waar tegenwoordig veel bedrijven, maar ook particulieren van afhankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan bankzaken, e-mail of het winnen van belangrijke informatie. Daarom is het zeer vervelend als uw internet niet naar behoren werkt. Hieronder een opsomming van veel bekende problemen en daarbij de mogelijke oplossingen, handig om te onthouden.

Controleer bij problemen met het internet altijd of er geen storing is bij uw provider. De meeste providers hebben hiervoor een speciaal telefoonnummer dat te vinden is op hun website. Schrijf dit nummer altijd op (voordat u een storing krijgt). Ook het telefoonnummer van de klantenservice is handig om in uw telefoon te hebben staan. Helaas zijn dit vaak 0900-nummers. Voor goedkopere alternatieven zou u deze site eens kunnen bezoeken.

Werkt het internet niet meer, haal dan de stroomstekker(s) uit uw modem en/of router en steek deze na ongeveer tien seconden weer in het stopcontact. Uw modem en/of router vindt u meestal in de meterkast of in de woonkamer bij de telefoon of de televisie. Dit is vaak ook de oplossing als u meerdere computers thuis hebt en op een deel daarvan werkt het internet niet.

Heeft u een laptop en is deze draadloos verbonden met het internet? Controleer dan bij internetproblemen of de mogelijkheid voor draadloos internet wel is ingeschakeld op uw laptop. Bij de meeste laptops doet u dit door op de knop ‘FN’ te drukken, samen met een van de F-toetsen (F1 t/m F12): op een van deze toetsen zal een logootje te zien zijn voor draadloos internet (een antennetje). Het kan ook zijn dat uw laptop hiervoor een schakelaar of een aparte knop voor draadloos internet heeft.

FNF2

Is draadloos internet ingeschakeld, maar nog steeds geen internet? Klik dan op het icoon met het zwarte pijltje (waar mogelijk een rood kruisje doorheen staat, zoals bij het met een rode pijl aangegeven icoon) en kies voor “verbinding met een netwerk maken”. Selecteer uw netwerk en vul een eventuele code in. Weet u de code niet? Waarschijnlijk dit nummer onder op uw draadloze router of op een brief van uw internet provider. Hebben wij het draadloze internet voor u ingesteld? Neem dan contact met ons op.

wireless_systeemvak

Overige voorkomende oorzaken van problemen met draadloos internet:
– De afstand tussen router en computer is te groot. Gemiddeld werkt draadloos internet binnenshuis goed tot een afstand van 8 meter. Dit kan meer of minder zijn, afhankelijk van verschillende factoren, zoals de bouw van het huis of een van de ondergenoemde punten. Is er een grotere afstand te overbruggen, dan kunt u bijvoorbeeld uw router op een andere locatie plaatsen of een (of meerdere) signaalversterker(s) van het merk Linksys halverwege plaatsen.
– Er zijn apparaten in uw omgeving die storen. Dit kan een ander draadloos systeem zijn, maar ook bijvoorbeeld een ingeschakelde magnetron. Probeer deze apparaten eens uit te schakelen.
РEr zijn buren met een draadloos netwerk, die storen op het uwe. Dit is in sommige gevallen op te lossen door Wireless Channel aan te passen. Hoe en of dit kan, vindt u in de handleiding van de router.